Jeg er blevet 18,4 kg magasiner fattigere her til aften

Ahhh… DERFOR er det en god ide at rydde op efter kategorier

konmari rod orden oprydning kondo tøj klæder bolig interiør design bolig

Da jeg forleden stod og foldede vasketøj sammen, gik det op for mig, hvorfor Marie Kondo gør et nummer ud af, at man skal rydde op i en kategori ad gangen i stedet for fx et rum ad gangen, et møbel ad gangen eller en skuffe ad gangen.

De fem overordnede kategorier er: tøj, bøger, papirer, småting og til sidst ting med affektionsværdi. Hvis man har mange ejendele, skal kategorierne deles ind i underkategorier. Tøj kan for eksempel deles ind i sko, tasker, bluser, bukser, kjoler osv. Småting kan deles ind i køkkenudstyr, makeup, brugskunst osv. Ting med affektionsværdi kan deles ind i breve, børnetegninger og fotografier osv.

Jeg har virkelig meget tøj (og denne kategori bliver uden tvivl den sværeste for mig at rydde op i). Jeg har boet i både Danmark og Norge de sidste fem år, og nu, hvor jeg flytter fra mit hjem i Norge, har jeg to svulmende garderober, som skal samles til én. Gisp. Og gulp.

Ikke nok med det, så har jeg også fire-fem flyttekasser med tøj i mit kælderrum. Eller skulle jeg sige klæderrum.

I disse dage er jeg i gang med en slags grovsortering. Jeg vasker tøjet (hvis det lugter af flyttekasse og kælder) fra en ende af, og det som jeg 100 % ikke skal beholde, kommer enten til genbrug eller bliver solgt. Resten lægges sammen og sorteres i de ovennævnte underkategorier, så det er helt klar til, når jeg skal rydde op. Jeg har så meget tøj, at det bliver delt i UNDER-UNDERKATEGORIER. I stedet for blot at have en underkategori, som hedder bluser, må jeg dele ind i: langærmede bluser, kortærmede bluser, skjorter, grov strik, t-shirts osv…

Da jeg så forleden havde vasket en stor vask med lyst tøj fra flyttekasserne, gik det op for mig, at jeg ejer ret mange pastelfarvede sommertoppe. Og mens jeg stod og foldede dem sirligt sammen, én efter én, og lagde dem på bordet foran mig, kunne jeg mærke, at jeg slet ikke var i tvivl om, hvilke jeg bedst kunne lide – hvilke jeg ville tage på, hvis det pludselig blev 25 grader (hvilket det jo måske gør på torsdag! YAY!!).

Det betyder selvfølgelig på den anden side, at jeg ikke var i tvivl om, hvilke jeg IKKE ville tage på. Og dem har jeg naturligvis ikke brug for at have i mit liv eller i mit klædeskab.

Når man rydder op i en enkelt kategori ad gangen, får man et ret godt overblik over, hvad man har – og HVOR MEGET man faktisk har. Ved at sammenligne ejendele fra samme kategori med hinanden kan man lave en slags prioriteret liste i hovedet, og det bliver tydeligt, hvad man ikke kan leve uden, og hvad man omvendt godt kan undvære.

Hvis jeg i et anfald af oprydningslyst for to måneder siden havde fisket min pastelgrønne top op ad en skuffe og tænkt “behold eller kassér”, ville jeg have beholdt den, fordi den er da meget fin. Men omgivet af andre pastelfarvede toppe, som var endnu finere, blev det tydeligt for mig, at jeg ville vælge minimum 5 andre at tage på, før jeg ville vælge den.

Selvom jeg gruer for at rydde op mit tøj, så er jeg ikke i tvivl om, at det er denne metode med kategorier, som vil gøre det lettest for mig, eller rettere mindst smertefuldt for mig, at skille mig af med klæderne.

Har du prøvet KonMari-metoden, eller er der en anden særlig oprydningsmetode, som fungerer for dig? Så vil jeg vildt gerne høre om det. Skriv endelig en kommentar nedenfor.

PS: Billedet er fra Pinterest, så det er altså ikke mit eget tøj. Desværre. Eller heldigvis, mener jeg selvfølgelig 😉 (ellers skulle jeg også tage stilling til det).

 

   

1 kommentar

  • Pernille

    Det er faktisk en rigtig god ide! Jeg har gang i den modsatte øvelse, men egentlig efter samme metode. Jeg har lige smidt virkelig meget af mit tøj til genbrug, og skal til at bygge min garderobe op på ny. Ved at skille mig af med alt det tøje, jeg ikke brugte, bliver det pludselig ret tydeligt hvilke kategorier jeg mangler ting fra. Nu kan jeg målrette min shopping til de kategorier, så jeg ikke ender op med alt for mange overdele, og ikke nogle underdele 🙂

    Og du er sej med det kæmpe oprydningsprojekt, du har kastet dig ud i! Go, go, go!!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Jeg er blevet 18,4 kg magasiner fattigere her til aften