En naturlig "håndplukket" buket

Begynd med at smide ud

Tre grunde til, at du skal smide ud, før du finder en plads til dine ejendele

affaldspose konmari marie kondo magisk oprydning orden

Oprydning består jo egentlig af to meget enkle opgaver: Smid ud og find en plads til dine ting.

Umiddelbart tænker jeg, at det virker indlysende, at jeg skal sortere og smide ud, før jeg begynder at placere alt mit habengut rundt omkring i lejligheden, men Marie Kondo gør et ret stort nummer ud af at fortælle mig, at jeg skal være fuldstændig færdig med den første opgave, før jeg overhovedet må så meget som tænke på den anden. Jeg har altså ikke lov til halvvejs i sorteringen at tænke: »Mon det gule glas med den yderst tvivlsomme guldkant fra Marocco kan være i skabet?«

Kondo siger, at udsmidningsprocessen går i stå, så snart du tænker over, hvor du kan lægge dine sager.

1. Positive følelser
Hvorfor udsmidningsprocessen går i stå, forklarer hun faktisk ikke, men som jeg efterhånden har nævnt et par gange, tager KonMari-metoden udgangspunkt i positive følelser, og jeg tænker, at et af problemerne er, at fokus bliver flyttet fra noget følelsesmæssigt til noget praktisk. Udsmidning skal handle om, hvorvidt en ejendel gør dig glad eller ej, og ikke om, hvorvidt der er plads til den på en hylde eller ej.

Du beholder formentlig mange flere ting, hvis du stiller spørgsmålet »Er der plads til den et eller andet sted?« end hvis du spørger »Vækker den glæde?«

I virkeligheden ejer jeg langt mere, end jeg har brug for eller lyst til. Og målet med oprydning er i mine øjne at komme frem til den mængde ejendele, som giver mening for mig at have. Målet er ikke at finde ud af at opbevare flest mulige ting på mindst mulig plads.

2. Åbenhed
Samtidig må jeg tilføje, at jeg ikke tror, at Kondos advarsel skal forstås så bogstaveligt, at oprydningsprocessen stopper brat i dét sekund, jeg har set en papirbakke for mit indre blik. Det er naturligt for mig løbende at tænke over, hvor jeg for eksempel kan stille mine bøger eller lægge mine papirer, når jeg er færdig med udsmidningen. Mine tanker om, hvordan lejligheden kan se ud i fremtiden, er jo på en måde bare en forlængelse af visualiseringsøvelsen (som jeg beskrev her).

Så længe jeg ikke lægger mig fast på en bestemt forestilling, som kan spænde ben for udsmidningsprocessen, tror jeg ikke, at oprydningsprojektet er i fare.

Hvis jeg har forestillet mig en reol med nogle kogebøger, er det vigtigt, at dette billede ikke har indflydelse på, om jeg i sidste ende vælger at beholde kogebøgerne eller ej. Hvorfor jeg i det hele taget ejer så mange kogebøger, er et mysterium. Ærligt talt, så virker det, som om antallet af kogebøger er omvendt proportionalt med den faktiske tid, jeg tilbringer bøjet over et komfur. Med andre ord: Jo mindre mad jeg laver, jo flere kogebøger kommer der ind i mit liv. Den oplagte (og formentlig også rigtige) forklaring er, at det er pilotaspiranten, som køber dem med jævne mellemrum.

Nå, tilbage på sporet: Der er ingen grund til at slå dig selv i hovedet, hvis du kommer til at tænke lidt fremad i dit oprydningsprojekt, så længe du justerer løbende, og så længe du ikke farer ud og køber diverse bokse og opbevaringsæsker, før du til slut ved, hvad og hvor meget du egentlig har beholdt. I bedste fald har du (altså ud over at have nydt en dejlig omgang köttbullar med potatismos i IKEA) indkøbt nogle unødvendige opbevaringsbokse, som du kan smide ud, i værste fald tvinger du ubevidst dine ting ind på de forudbestemte pladser og får dermed ikke den orden, som var grunden til, at du ville rydde op til at begynde med.

3. Overblik
Inden du helt taber pusten ved tanken om at have alle dine ejendele i store bunker rundt omkring på stuegulvet, vil jeg tilføje, at KonMari-metoden går ud på at rydde op én kategori ad gangen, fx tøj, bøger og papirer for sig (jeg skriver snart mere om dette i et indlæg).

Hver gang du tager hul på en ny kategori, skal du til at begynde med lægge alle ting inden for kategorien ud på gulvet. Når du skal rydde op i dine bøger, skal du altså lægge alle dine bøger på gulvet. En af årsagerne er, at det giver dig et overblik og en fornemmelse af, hvor meget du ejer inden for den kategori. At sammenligne tingene med hinanden kan hjælpe dig med at vælge (fra). Dette overblik mister du naturligvis, hvis du løbende finder en plads til dine beholde-ting, før du har smidt det ud, som skal smides ud.

 

   

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

En naturlig "håndplukket" buket